Om Thise Kirke
Thise kirke er den østligste kirke i Salling. Den er bygget omkring år 1200 lige som de fleste romanske landsbykirker. I modsætning til nabokirken, Grinderslev kirke, der havde funktion som klosterkirke, er Thise kirke en rigtig bondekirke. Lidt tung, men enkel og simpel i dette ords oprindelige betydning. Den er bygget af granitkvadre på skråkantsokkel. Kirken har i tidens løb undergået en del forandringer, senest blev der gennemført en gennemgribende renovering fra 1984 til 1986.
Kirketårnet bærer årstallet 1787 og initialerne AQ og MR. De hentyder til det adelige par Anders Quistgaard til Jungetgård og hans hustru Mette Ring. De to har sandsynligvis bidraget økonomisk ved istandsættelsen af tårnet i 1787.